Franky Vist

15 maart 2006

Finale


Onze 4de wedstrijd voor het NKS zag er niet echt hoopvol uit , de week ervoor onder barre omstandigheden gaan voorvissen met een zwak resultaat , bij het traileren nog een aantal vissers gehoord die ook hadden geoefend met een nog slechter resultaat als wij, namelijk geen vis van een ganse dag terwijl wij er toch nog 2 hadden gevangen en 1 hadden gelost. Dus toch maar naar de stek waar we onze vissen hadden gevangen. Na een half uur wedstrijd roept mijn maat , hangen !!
en na een paar meter te hebben gedrild , gdvrme !! los. Geen woorden van troost nu , dat helpt niks , hier en daar zagen we een vis vangen , ook niet echt iets bijzonders natuurlijk , maar na een uur wedstrijd opnieuw bij Steven , hangen!! met precies hetzelfde gevolg als ervoor , los.............
Als je weet dat dit een taaie wedstrijd gaat worden waar je met een vis of 2 al een heel eind weg komt dan doet dit pijn , maat in zak en as , ik probeer toch met een paar woorden er opnieuw wat moed in te spreken . Ondertussen is het al over half weg , de vissers verspreiden zich steeds verder over het parkoers , dit betekend dat er op geen enkele stek echt vis bij mekaar te zien is , dus ook wij meer water bestrijken , slepen met een kleine shad misschien , ja , dit is een voorzichtige beet bij mij , nog even , weer een paar verdachte trillingen , niet echt overtuigend , dan toch een paar tikken , ik sla aan , voel heel even iets , maar toch niet hangen. Haal shad uit het water ter controle , maar goed ook , staart weg gebeten !!. Even later de derde losser bij mijn maat , hoef de rest niet meer te beschrijven zeker !. We besluiten te verkassen , dit stuk rivier lijkt wel behekst voor ons. Weten dat je goed bezig bent en toch geen vis , daar koop je niks voor. We besluiten onze drift van een eind verderop in te zetten , maar de plek waar we willen beginnen is bezet door een paar boten met enkele grote namen zoals Rob Blom , Luc Coppens , Marcel Asbroek , zou dit iets te betekenen hebben ?? , we beginnen net ietsje verder.
Het is niet onze gewoonte om op iemands schoot te vissen , ik maak de keuze om van shad te veranderen en kies voor een licht bruine AA schad , mijn maat had het er niet echt op begrepen met deze kleur van water is dit nauwelijks zichtbaar zei hij. Maar ik heb met deze shads al vaak goed gevangen , en vertrouwen was nu net wat ik nodig had. Net gestart zien we in de boot voor ons ook een vis lossen , en op dat moment krijg ik een beet , een korte felle aanslag en hangen , maat pakt schepnet en ........ los is hij , dit is echt te veel , de vierde losser op een wedstrijd waar je echt alles moet vangen om mee te tellen!!. Toch super geconcentreerd verder , het moet wel , we zijn net aan het laatste wedstrijd uur begonnen , hier moet het gebeuren zegt Steven , mooi talud en precies een beetje vis op het scherm te zien! Zijn woorden zijn nog niet koud en ik haak een vis , lijkt wel een mooie denk ik , mijn hart gaat nu tegen 180 , nee asjeblief , blijven hangen nu , en ja , enkele ogenblikken later kan mijn maat onze eerste snoekbaars van de dag scheppen. Hij brengt 58.2 cm aan boord , en daar zijn we al dik tevreden mee. Nog 45 minuten , komaan het kan nog , en na een klein kwartiertje moeten we de controle boot opnieuw laten langs komen om een 52 cm grote snoekbaars aan te bieden , tijdens het meten van de 2de vis hoor ik mijn maat weer een korte vloek laten om een gemiste aanbeet , wel op een bruine AA shad !! die hij ondertussen uit mijn doos heeft geplukt. Bij het traileren horen we dat er 2 vissers met 4 vissen zijn en 2 met 3 , daarna een aantal met 2 vissen zodat het dus van de maat zal afhangen hoe hoog we eindigen. Onze totale lengte van 110.2 cm is goed voor 6de plaats en een finale ticket , waar we uiteraard heel blij mee waren. Of mijn maat ook zo tevreden was ? waarom niet , er is ontgoocheling om de geloste vissen en de kans om te winnen , maar het eind resultaat is het resultaat van team work , en dat maakt het geheel zo mooi !!